Het Enkelvoudig Eliminatie-systeem ( SKO )

Het Enkelvoudig Eliminatie-systeem of Single Knock-Out ( SKO )

Het basisidee is simpel : win en je mag nog eens spelen, verlies en je ligt eruit (Knock-Out).

Het SKO-schema voor 8 spelers in Diagram 1 illustreert een aantal belangrijke punten.

Eenvoudig SKO-diagram

Vooreerst wordt duidelijk dat met iedere gespeelde ronde, het deelnemersveld gehalveerd wordt : 8 – 4 – 2 – 1 . Hierin herkennen we de machten van 2. Een groter SKO-schema bestaat dus uit 16, 32, 64, 128, … deelnemers.

Heb je een aantal spelers verschillend van deze getallen, kun je “Bye’s” of “Walk-Overs” aanvullen om het SKO-schema te vervolledigen. Wordt je geloot tegen “Bye”, dan ben je gegarandeerd van deelname in de volgende ronde : een bonus dus.

De toekenning van de spelers ( Player 1, Player2, … ) aan de verschillende wedstrijden bevat een patroon, dat zowel voor seedings als voor het plaatsen van Bye’s belangrijk is : de som van de loting van de 2 spelers is altijd het aantal deelnemers +1. Dus in Diagram 1 worden de wedstrijden : 1+8, 2+7, 3+6, 4+5. Hierbij zien we dat de hoogste loting als tegenstander de laagste loting krijgt, de 2de hoogste loting krijgt de voorlaatste als tegenstander, enz…

De toekenning van de matchen gebeurt afwisselend boven/onder, waarbij de hoogst geklasseerden zo ver mogelijk uit elkaar geplaatst worden.

Het doel van spelers seeden is om te voorkomen dat de betere spelers elkaar al in de eerste ronde tegenkomen of in een bestaand rankingsysteem, voorkomen dat de hoogste geklasseerden hun zwaarste tegenstanders als eerste kunnen loten. Seeden is als het ware een bonus voor de betere speler. Als voorbeeld kunnen we in een tornooi de kampioen en de runner-up van de vorige editie de seedings 1 en 2 geven, zodat zij elkaar pas ten vroegste in de finale kunnen tegenkomen.

Seeding wordt niet altijd even enthousiast onthaald door de mindere spelers, omdat zij natuurlijk graag de betere tegen elkaar zien uitkomen, met een grotere kans voor henzelf om ver te geraken in het tornooi.

Het invullen van de Bye’s of Walk-Overs is even simpel : heb je 1 Bye, dan krijgt die de laagste loting ( in dit geval 8 ), heb je er 2, dan worden dat de plaatsen 7 en 8. De nummering die in het SKO-schema van Diagram 1 toegepast wordt zorgt voor een evenwichtige verdeling van de Bye’s. Zodat ze ten eerste niet samengroepen ( anders kan dit voorvallen : Bye vs Bye in ronde 1 levert een Bye in ronde 2, wat absoluut niet wenselijk is ) en bij geseede spelers, krijgen de hoogst geklasseerde/gelootte het voordeel van de Bye als tegenstander.
Er zijn tornooien waar de seeding en de Bye’s niet gecombineerd worden : de geseede spelers hebben voldoende bonus met het niet tegen elkaar uitkomen in de eerste ronde. De niet-geseede spelers krijgen de kans – door loting – een Bye als tegenstander te trekken.

Een alternatief SKO-schema vinden we in Diagram 2.

Alternatief SKO-diagram

In Diagram 2 zien we 4 geseede spelers, rechtstreeks in de kwartfinale van het aangepaste SKO-schema. Hier krijgen 16 spelers de kans verder in het tornooi te promoveren zonder de betere spelers  ( Seeds 1 – 4 ) vroeg tegen te komen. Niet altijd even eerlijk, maar in sommige gevallen motiverend voor de mindere spelers. Je kan dit zien als 2 verschillende tornooien : een SKO met 16 spelers tot de laatste 4 en een tweede SKO van die 4 met de 4 geseede spelers.
Dit systeem wordt toegepast in het Pro-Event van het jaarlijkse Leids Open : er is mogelijkheid tot rechtstreekse inschrijving voor de geseede plaatsen ( mits een hoger inschrijvingsgeld natuurlijk ).

Het SKO-systeem heeft als grote voordeel het beperkt aantal rondes om de kampioen te bepalen. Met 128 spelers ( en een onbeperkt aantal tafels ) is het tornooi afgelopen in 7 rondes . In de praktijk zal het aantal tafels een grote rol spelen in de vooruitgang van het tornooi.  Bij 128 spelers op 16 tafels zal in de eerste ronde, iedere tafel gemiddeld 4x gebruikt worden. Een klein tornooi met 32 spelers op 6 tafels levert een gemiddelde van bijna 3 wedstrijden per tafel voor de 1ste ronde.

Dus, volgende voordelen kunnen we noteren :

  • mogelijkheid om veel spelers in te schrijven
  • snelle uitdunning van deelnemersveld, snelste manier om kampioen te kennen

Maar, evengoed volgende nadelen :

  • Verliezen is definitief het einde van de deelname
  • snelle uitdunning van deelnemersveld ( gezien vanuit commercieel standpunt )
  • is niet het “eerlijkste” systeem

Toekomstige artikels zullen andere tornooi-systemen bespreken : het dubbel eliminatie-systeem DKO, “Buy Back”-systeem, Round-Robin of poule-systeem, Ladder-systeem.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s